O czym mogę tu przeczytać?

Odpowiedz jest prosta - o atrakcyjności, głównie fizycznej. Będę się starał z punktu widzenia młodego naukowca prezentować ciekawe poglądy teoretyczne i badania. Jeśli pozwoli mi na to czas i siły będę prezentował czytane przeze mnie artykuły i inne ciekawe rzeczy związane z moimi naukowymi zainteresowaniami. Pewnie pojawią się tu również jakieś inne moje komentarze do wydarzeń społeczno-politycznych. Zdecydowałem się że nie będzie to blog o niczym ale raczej odwołujący się do naukowego interpretowania przeze mnie ciekawych dla mnie artykułów, książek, czy wydarzeń społecznych. Nie chcę pisać nie cytując literatury o której pisze dlatego zdecydowałem się że w tekście będę podawał nazwiska i daty zgodnie z APA. Nie jest to jednak artykuł naukowy więc nie zamieszczam żadnej literatury cytowanej poniżej (jeśli ktoś z Was zainteresowany jest literaturą cytowaną proszę o maila z pytaniem o konkretną pozycję bibliograficzną. Życzę miłego czytania, kimkolwiek jesteś... jeśli zostawisz na blogu komentarz, uwagi przemyślenia to będę wdzięczny bo to właśnie jest moim celem.

10.04.2016

O cytowaniu naukowym wg standardów słów kilka



Dawno nic nie pisałem w tej przestrzeni, dlatego postanowiłem coś napisać. Napisze o pisaniu. Im dłużej zajmuje się pisaniem tym większą świadomość mojej niedoskonałości w tej materii mam. Dlatego o tym chcę coś napisać. Spróbuję aby był to cykl o pisaniu naukowym artykułów i innych tekstów popularnych.
Po pierwsze cytowanie. Jeśli jako student, doktorant, naukowiec coś piszesz musisz opierać się na literaturze twojej dziedziny. Jestem humanista z krwi i kości, więc będę pisał o pisaniu przez humanistę i to psychologa. 
Co psychologia ma tu do rzeczy? Sporo, bo okazuje się że wiele dziedzin humanistyki posługuje się różnymi systemami cytowani. Najpopularniejsze to: system Oxfordzki (Oxford Referencing System), Harwardzki (Harvard Referencing System); Chicago (TCMOS – The Chicago Manual of Style) i oczywiście standardy APA (American Psychological Association).
Można tak to określić, że “wychowałem się” na stylu APA. Cała psychologia działa w oparciu o ten system, nieliczne tylko książki i czasopisma z zakresu psychologii stosują inne systemy cytowani niż te z rodziny APA. Zazwyczaj każde z większych czasopism ma dostosowane do swoich potrzeb odmiany standardów cytowani, czasopisma psychologiczne jednak jako bazowym stylem posługują się właśnie standardami APA. Generalnie APA nie jest samym stylem cytowania, ale także wskazuje na to jak powinien zostać opracowany tekst naukowy z zakresu psychologii (w szczególności empiryczny). Można więc powiedzieć, że jest to standard prowadzenia i opisywania badań z zakresu psychologii, łącznie z systemem odpowiedniego cytowania.
Standardy angielskie APA i polskie różnią się jednak i aby dokładnie zapoznać się ze szczegółami odsyłam do literatury. Nie obraźcie się, ale nie chcę w tym miejscu referować dokładnie tego systemu cytowani, gdyż na rynku polskim jest sporo prac poświęconych temu zagadnieniu. Jeśli chcesz poznać APA bliżej to zajrzyj do:
1. Strona główna American Psychological Association http://www.apastyle.org/
2. Przewodnik po 6 edycji standardów http://library.williams.edu/citing/styles/apa.php
3. Stara książka z opisem polskiej wersji standardów:
Nęcka, E., i Stocki, R. (1991). Jak pisać prace naukowe z psychologii: poradnik dla studentów i badaczy. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych" Universitas".
Piber-Dąbrowska, K., Cypryańska, M., i Wawrzyniak, M. (2007). Standardy edytorskie dla naukowego tekstu empirycznego z zakresu psychologii. Warszawa: Academica Wydawnictwo SWPS.


               Dużym ułatwieniem w profesjonalnym wyszukiwaniu literatury oraz w poprawnym cytowaniu jest wyszukiwarka gogle scholar. Google scholar umożliwia po naciśnięciu opcji cytuj wyświetlenie cytowania w 3 standardach lub zaimportowanie cytowania do managera cytowań. Jest to duże uproszczenie w poprawnym zbudowaniu bibliografii na końcu naszego tekstu. Jeśli nie piszesz często to opcja „kopiuj – wklej” cytowanie do bibliografii powinna ci wystarczyć do prawidłowego zacytowania przeczytanych i użytych przez Ciebie źródeł. Jeśli jednak piszesz dłuższą pracę, np. pracę magisterską, doktorską, książkę to lepiej zastanowić się nad managerem cytowań. Osobiście używam Zotero, ale nawet MS Word ma wbudowany system cytowań, który pomoże ci poprawnie posługiwać się literaturą także cytując ją w tekście. Polecam wpis na blogu E. Kulczyckiego, który opisuje jak posługiwać się Zotero i innymi managerami bibliografii.
Dziękuję i pozdrawiam.

Brak komentarzy: